درباره من

درباره من می‌خواهی بدانی؟

سلام. من صادق سلمانی هستم؛ فارغ‌التحصیل مهندسی نفت از انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران (مقطع کارشناسی) و مهندسی مخازن هیدروکربوری از دانشگاه صنعت نفت (مقطع کارشناسی ارشد). دو سال دوران سربازی خودم را نیز به عنوان نیروی امریه در شرکت ملی نفت ایران (پروژه ازدیاد برداشت از میدان گچسارن) گذراندم. این سایت را همزمان با آغاز به کارم در شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا (5 شهریور 1398) تأسیس کردم. هم اکنون در کلاستر یاران شمالی به عنوان مهندس بهره‌بردار مشغول به کار می‌باشم. محل کارم در نقطه صفر مرزی است؛ یعنی میدان یاران شمالی که یک میدان نفتی مشترک با عراق می‌باشد.

اما بعید می‌دانم این چیزی باشد که دنبالش باشی.

احتمالا می‌خواهی بدانی چه کاری می‌توانم برای تو انجام دهم.

  • می‌توانم فرایند تحلیل و تفسیر داده‌های ولتست را از صفر تا صد انجام دهم و گزارش جامعی برای شما تهیه کنم (نرم‌افزار سفیر).
  • می‌توانم پروژه‌های تحلیل داده‌های نفتی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین را به خوبی اجرا کنم (با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون).
  • می‌توانم به نحوی به تو مشاوره بدهم که مسیر کاری و تحصیلی آینده‌ات را خیلی بهتر انتخاب کنی.
  • می‌توانم شرایط تولیدی چاه را با استفاده از نرم‌افزار پراسپر شبیه‌سازی کنم.

از نظر من یک مهندس بهره‌بردار باید به دو ابزار بسیار حیاتی مجهز باشد:

  • طراحی عملیات‌های مهندسی بهره‌برداری (اسیدکاری، ولتست، فرازآوری مصنوعی و …)
  • تحلیل داده‌ها

چرا این سایت را راه‌اندازی کردم؟

به محض ورودم به شرکت نفت و گاز پرشیا متوجه شدم که تحلیل و تفسیر نمودارها و داده‌های بهره‌برداری از اهمیت زیادی برخوردار است. نقطه ضعف من نیز در نحوه ارائه موثر تحلیل‌ها به مدیریت بود. در همان روزها با کتابی تحت عنوان Storytelling with data (داستان‌گویی با داده) آشنا شدم و اینجا بود که مسیر جدید خودم را یافتم. سریعاً عنوان سایتم را جوری انتخاب کردم تا متمرکز بر تحلیل داده و داستان‌گویی با داده باقی بمانم.

بخشی از صحبت‌های محمدرضا شعبانعلی که با هر بار خواندنش انرژی فوق‌العاده‌ای میگیرم:

اگر از من بپرسید، الان یکی از کارهایی که هنوز بازارش دنج و خلوت مانده، تحلیل‌های عددی است. مثلاً رشته‌ای مثل مدیریت یا دیجیتال مارکتینگ، بیشتر دهان باز و زبان دراز می‌خواهد (این رشته‌ها را گفتم تا حداقل نق‌هایش تا حدی به خودم برگردد نه دیگران).

اما اکثر فعالان این رشته، سوادی در حد چهار عمل اصلی دارند و در بهترین حالت، میانگین و نسبت‌ و تناسب و ضریب همبستگی را هم می‌فهمند.

اگر کسی تحلیل داده‌ را به شکلی عمیق و حرفه‌ای و عملی یاد بگیرد و کنار دانش مدیریت یا دیجیتال مارکتینگ قرار دهد، استراتژی V را به شکلی اتخاذ کرده که حداقل یک دهه، می‌تواند ارزش آفرین باشد و زندگی علمی و حرفه‌ای و مالی خوبی را برای خودش سامان دهد (تا ببینیم بعد از آن، آیا هنوز روش‌های تحلیلی انسان‌-محور به‌کار می‌آیند یا نه).