بهبود نتایج عملیات مهندسی بهره‌برداری با استفاده از داده‌های چاه‌ها

تنها دغدغه این روزهای من در زمینه مهندسی نفت، تحلیل داده‌های چاه‌ها به منظور بهبود نتایج عملیات مهندسی بهره‌برداری و همچنین کاهش هزینه‌های آن می‌باشد.

احتمالا شما هم می‌دانید که هزینه هر عملیات مهندسی بهره‌برداری (مانند اسیدکاری، نیترولیفت، چاه‌آزمایی و …) بسیار زیاد بوده و در بسیاری از مواقع چند صد میلیون و حتی چند میلیارد تومان می‌باشد.

حال به این موضوع فکر کنید که بتوانیم با تحلیل داده‌های هر چاه و همچنین ارتباط چاه‌های مجاور با یکدیگر، به راهکاری دست یافت که اولاً از بروز حادثه جلوگیری نمود (مثلاً کشته شدن چاه) و ثانیاً یک عملیات مانند نیترولیفت را به جای سه روز، در دو روز به اتمام برسانیم. همان طور که ملاحظه می‌کنید سود بسیار زیادی عاید شرکت می‌شود!

تمام این‌ها مستلزم این است که تفکر و فرهنگ داده‌محوری در شرکت‌های نفتی و همچنین در بین مدیران و کارشناسان شرکت‌ها حاکم شود.

سامانه سرپرستی و گردآوری داده یا همان اسکادا (SCADA) گنجی است که می‌توان اطلاعات بسیار ارزشمندی از آن استخراج نمود و داشبوردهای خیلی کاربردی برای مهندسان بهره‌برداری طراحی نمود.

وظیفه هر مهندس بهره‌بردار این است که وضعیت هر چاه را پایش نموده و تصمیمات به موقعی بر مبنای داده‌های به هنگام اسکادا اتخاذ نماید.

سنسورها منبع دیگر گردآوری داده‌های چاه‌ها هستند. با تحلیل داده‌های فشار، دما و دبی عملیات‌های مختلف مهندسی بهره‌برداری می‌توان شرایط عملیات‌ را بهینه‌سازی نمود.

بنابراین به تمام دانشجویان پیشنهاد می‌کنم به جای وقت گذاشتن بر روی موضوعات تئوریک و بدون کاربرد در صنعت، به حل چالش‌های واقعی صنعت نفت بپردازند و از این راه اسم و رسمی برای خودشان دست و پا کنند.

منبع: این سایت

پیشنهاد برای مطالعه: بهترین دوران برای ورود مهندسان نفت هیبریدی به صنعت نفت + ارسال فایل خصوصی

پیشنهاد برای مطالعه: داده؛ نفت عصر جدید + دانلود جزوه ۸۷ صفحه‌ای آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون

پیشنهاد برای مطالعه: آینده مهندسی بهره برداری: هر چاه به عنوان یک بیمار با مشکلات منحصر به فرد

اینجا …
شروع آینده موفق شغلی من است!

مطالب مرتبط

اگر قراره در ایران بمانیم بهتره بریم سمت چه کاری؟

خیلی از دوستان و هم کلاسی هایم از ایران رفته اند. کشورهای نروژ، سوئد، کانادا، آمریکا، استرالیا، روسیه، هلند، برزیل، انگلیس، فرانسه، عمان و … مقصد مهاجرت تحصیلی آن ها بوده است. آیا من حسرت می خورم؟ خیر. ولی این را هم به خوبی می دانم که باید حتما سبک زندگی خودم را بر اساس […]

تفکیک گر سیار

اولین عملیات چاه آزمایی که من رفتم!

بعد از گذشت چندین سال که به حوزه تفسیر چاه آزمایی ورود کرده ام، بالاخره در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ قسمت شد تا برای اولین بار ناظر عملیات چاه آزمایی در میدان یاران جنوبی باشم . پیشنهاد برای مطالعه: دوره آموزش آنلاین نرم‌افزار سفیر (مقدماتی تا پیشرفته) + پشتیبانی ۱ ماهه صادق سلمانی حال، من […]

لوله مغزی سیار

تولید محصول به جای انباشت علم + نمونه موردی

مدتی پیش مطلبی در سایت نوشتم با عنوان: “مرگ رزومه‌ها فرا رسیده است!“. راهکارم این بود که به جای تلاش برای تهیه تکه کاغذی به نام رزومه، علم خود را در قالب یک محصول ارائه کنیم. مهندس دانیال داوودی (پروفایل لینکدین) که تجربه خوبی در مهندسی بهره‌برداری دارند، اقدام به تهیه نسخه اولیه نرم‌افزار شبیه‌سازی […]