از نمایش داده‌ها به داستان‌گویی با داده‌ها کوچ کنیم

گراف‌های بد همه جا حضور دارند!

هیچ کس قصد ساختن گراف‌های بد را ندارد ولی افراد بارها و بارها این کار را انجام می‌دهند؛ در تمام شرکت‌ها و در همه صنایع. به راستی چرا این اتفاق می‌افتد؟

نمونه‌ای از نمودارهایی که در انتقال پیام کارآمد و موثر نیستند.

ما ذاتاً در داستان‌گویی با داده‌ها ضعیف هستیم!

در مدرسه به ما زبان و ریاضیات می‌آموزند. در زبان می‌آموزیم که چگونه کلمات را کنار هم قرار دهیم و جملات و داستان‌ها را ایجاد کنیم. در ریاضیات هم با اعداد آشنا می‌شویم. اما تعداد افرادی که بتوانند این دو حوزه را با هم کوپل کنند بسیار نادر است؛ هیچ‌کس به ما نمی‌آموزد که چگونه داستان‌ها را با اعداد بگوییم.

این باعث می‌شود که ما برای یک سری شغل‌های آینده‌داری که به طور فزاینده‌ای در بازار تقاضا دارد، آماده نباشیم.

فناوری به ما این امکان را داده است که مقادیر بیشتر و بیشتری از داده‌ها را گردآوری کنیم و یک تمایل روزافزون وجود دارد که نسبت به همه این داده‌ها سنس پیدا کنیم. توانایی مصورسازی داده‌ها و گفتن داستان با آن، نکته کلیدی در تبدیل داده‌ها به اطلاعاتی است که می‌تواند برای تصمیم‌گیری بهتر به کار گرفته شود.

پیشرفت فناوری علاوه بر افزایش میزان دسترسی به داده‌ها، ابزارهایی را برای کار با داده‌ها نیز ساخته است.

امروزه هر کس به راحتی می‌تواند داده‌ها را در اکسل قرار داده و یک نمودار ایجاد کند.

آیا شما در Microsoft Office مهارت دارید؟ مطمئن باشید سایر افراد نیز این مهارت را دارند!

داشتن مهارت در برنامه‌های Microsoft Office (مانند اکسل و پاورپوینت) به حداقل انتظار برای بیشتر کارفرمایان تبدیل شده است.

امروزه داشتن “مهارت در مایکروسافت آفیس” در یک رزومه کافی نیست؛ برای اینکه بتوانید از دیگران متمایز شوید باید پا را خیلی فراتر قرار دهید. توانایی گفتن داستان‌های کارآمد و مؤثر با داده‌ها زمینه‌ای است که تقریباً در هر موقعیت و شغلی که باشید منجر به موفقیت شما می‌شود.

در حالی که فناوری دسترسی و مهارت در ابزارها برای کار با داده‌ها را افزایش داده است، اما هنوز هم شکاف‌هایی در توانایی‌ها وجود دارد. شما می‌توانید داده‌ها را در اکسل قرار داده و یک نمودار ایجاد کنید. برای بسیاری از افراد، فرایند مصورسازی داده‌ها به همین جا ختم می‌شود.

داستانی در داده‌های شما وجود دارد. اما ابزارهای شما نمی‌دانند آن داستان چیست. این همان جایی است که شما – تحلیلگر یا ارتباط دهنده اطلاعات – این داستان را به صورت بصری و متن به زندگی منتقل می‌کنید.

روندی که من قرار است طی کنم این است که از نمایش داده‌ها به داستان‌گویی با داده‌ها کوچ کنم.

یک نمونه از تفاوت نمایش داده‌ها به صورت موثر (داستان‌گویی با داده) و غیرموثر (صرفاً نمایش داده‌ها) در زیر آورده شده است:

این پست برگرفته شده از کتاب Storytelling with Data می‌باشد.

مطالب مرتبط

6 درس کلیدی در مسیر یادگیری داستان‌گویی با داده

درس اول: تم و زمینه مورد بحث را به خوبی درک کنید (Understand the context) قبل از شروع مسیر مصورسازی داده‌ها، چند سوال وجود دارد که باید بطور مختصر پاسخ دهید: مخاطب شما کیست؟ درس دوم: یک نمایش بصری مناسب را انتخاب کنید (Choose an appropriate visual display) بهترین راه برای نمایش داده‌هایی که می‌خواهید […]

شغلی بهتر از داستان‌گویی با داده؟

در قسمتی از کتاب Storytelling with Data، نویسنده بیان می‌کند که چگونه داستان‌گویی با داده را فرا گرفت. شرح ماجرا به این شکل است: من همواره جذب حوزه‌هایی می شدم که بیزینس و ریاضیات با هم تقاطع داشتند. من دوست دارم که از علم داده برای اتخاذ تصمیم‌های بهتر در بیزینس استفاده کنم. با گذشت […]

تفاوت “مصورسازی داده‌ها” با “داستان‌گویی با داده”

داده‌ها به ما کمک می‌کنند تا فرصت‌های طلایی جهت کسب درآمد را پیدا کنیم. داده‌ها به ما کمک می‌کنند تا هزینه‌های پروژه‌ها را کاهش دهیم. داده‌ها بدون داستان فاقد تأثیر هستند. برای حل مشکلات خود یا کشف فرصت نیازی به داده‌های بیشتر نداریم، ما باید داده‌های موجود را شناسایی و از آن‌ها ارزش استخراج کنیم. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *