تفاوت “مصورسازی داده‌ها” با “داستان‌گویی با داده”

داده‌ها به ما کمک می‌کنند تا فرصت‌های طلایی جهت کسب درآمد را پیدا کنیم.

داده‌ها به ما کمک می‌کنند تا هزینه‌های پروژه‌ها را کاهش دهیم.

داده‌ها بدون داستان فاقد تأثیر هستند. برای حل مشکلات خود یا کشف فرصت نیازی به داده‌های بیشتر نداریم، ما باید داده‌های موجود را شناسایی و از آن‌ها ارزش استخراج کنیم.

بنابراین چگونه می‌توانیم با این بحران داده مقابله کنیم؟ اول، شما باید بین دو مفهوم مهم اما متمایز که اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند تمایز قائل شوید (داستان‌گویی با داده‌ها و مصورسازی داده‌ها). در مرحله بعد، برخی از تکنیک‌های قدرتمند را که به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را در یک داستان داده محور (Data-Driven Stories) قرار دهید، بررسی کنید.

مصورسازی داده‌ها چیست؟

مصورسازی داده‌ها صرفاً نمایش بصری داده‌ها است. این ممکن است نمودارها و جداول ساده باشد یا می‌تواند فراتر از این روش‌ها باشد و شامل هر نوع استفاده از اشکال، رنگ و اندازه برای جلب توجه بصری باشد.

به طور قطع می‌توان از مصورسازی داده‌ها برای گفتن داستانی در سطح اسلاید استفاده کرد.

داستان‌گویی با داده چیست و چرا اهمیت دارد؟

داستان‌گویی با داده‌ها با مصورسازی داده‌ها متفاوت است زیرا به شخصی نیاز دارد تا یک دیدگاه بزرگتر و جامع‌تر از پیام خود ارائه دهد. قبل از ارائه تصویری، ابتدا باید روی مخاطبان خود متمرکز شوید و پیامی نافذتر ایجاد کنید.

شما باید از ابتدا شناسایی کنید:

  • من می‌خواهم مخاطب من با داده‌هایی که ارائه می‌دهم چه چیزی را بداند یا انجام دهد؟
  • چگونه روایتی را بیان کنم که به اقدام مطلوب منتهی شود؟
  • داده‌های من چگونه به تصمیم‌گیری کمک می‌کند؟

چگونه می‌توانم داستان‌گویی با داده را شروع کنم؟

همه ما می‌دانیم که گفتن یک داستان با داده، به آن معنا می‌دهد. اما سوال اینجاست که چگونه ما واقعاً این کار را انجام دهیم؟ خوب، همه چیز قبل از نشستن روبروی کامپیوتر جهت ساختن نمودار یا جدول شروع می‌شود. یک داستان گوی داده خوب همیشه با مخاطبان خود شروع می‌کند و پیام اصلی خود را تعیین می کند.

داستان‌گو همچنین تعیین می‌کند: “آیا داده‌ای که من انتخاب می‌کنم می‌تواند قصه‌ای را که می‌خواهم بگویم پیش ببرد؟”. اگر جواب مثبت است، در آن مرحله شما آماده هستید که کامپیوتر خود را باز کرده و شروع به ساختن تصاویر خود کنید.

من در طراحی گرافیک یا داستان‌گویی تجربه ندارم. از کجا آغاز کنم؟

این که آیا شما از نرم‌افزارهای ساده یا پیچیده برای مصورسازی داده‌ها استفاده می‌کنید چندان مهم نیست. بهترین راه برای واداشتن تصمیم گیرندگان به اقدام از طریق داستان‌گویی است.

پس از آنکه مشخص کردید که چه نکات مهم و اصلی‌ای را باید بیان کنید، آنگاه تصاویر باید ساده نگه داشته شوند و فقط نکات کلیدی خود را در کانون توجه قرار دهید.

این پست برگرفته شده از کتاب Storytelling with Data می‌باشد.

مطالب مرتبط

6 درس کلیدی در مسیر یادگیری داستان‌گویی با داده

درس اول: تم و زمینه مورد بحث را به خوبی درک کنید (Understand the context) قبل از شروع مسیر مصورسازی داده‌ها، چند سوال وجود دارد که باید بطور مختصر پاسخ دهید: مخاطب شما کیست؟ درس دوم: یک نمایش بصری مناسب را انتخاب کنید (Choose an appropriate visual display) بهترین راه برای نمایش داده‌هایی که می‌خواهید […]

شغلی بهتر از داستان‌گویی با داده؟

در قسمتی از کتاب Storytelling with Data، نویسنده بیان می‌کند که چگونه داستان‌گویی با داده را فرا گرفت. شرح ماجرا به این شکل است: من همواره جذب حوزه‌هایی می شدم که بیزینس و ریاضیات با هم تقاطع داشتند. من دوست دارم که از علم داده برای اتخاذ تصمیم‌های بهتر در بیزینس استفاده کنم. با گذشت […]

از نمایش داده‌ها به داستان‌گویی با داده‌ها کوچ کنیم

گراف‌های بد همه جا حضور دارند! هیچ کس قصد ساختن گراف‌های بد را ندارد ولی افراد بارها و بارها این کار را انجام می‌دهند؛ در تمام شرکت‌ها و در همه صنایع. به راستی چرا این اتفاق می‌افتد؟ ما ذاتاً در داستان‌گویی با داده‌ها ضعیف هستیم! در مدرسه به ما زبان و ریاضیات می‌آموزند. در زبان […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *